Babler

Tietoa mainostajalle › Tietosuojaseloste ›

KOTIMAAN MATKAILU: LÄNSI-SUOMEN ROADTRIP AUTOLLA (1/2)

Suomen kauneimmat kesäkohteet yhdellä viikon mittaisella roadtripilla: Autolla ja teltalla Hailuodosta Kalajoen ja Yyterin kautta Saariston rengastielle. Nyt listaan teille matkan parhaat nähtävyydet, yöpymispaikat ja reitit!

Moikka ihanat, pitkästä aikaa!♥ Kotiuduin tänään Helsinkiin ja täytyy sanoa, että vaikka onkin ihanaa makoilla omassa sängyssä, oltaisiin voitu jäädä tien päälle pidemmäksikin aikaa. Mietittiin molemmat tosissamme, että olisi ollut todella luontevaa matkata vielä toinen viikko putkeen, mutta valitettavasti reissun toisella osapuolella ei ollut enempää lomaa jäljellä, eikä siis oltu pidempää matkaa suunniteltukaan. Meidän reissu sujui ilman mitään (suurempia) ongelmia ja oli heittämällä parhaita viikkoja elämässäni! Tästä tulee monen postauksen sarja, jolla toivottavasti voin inspiroida edes yhtä teistä harkitsemaan kotimaanmatkailua lomavaihtoehtona. Halpaa, turvallista ja kaikista tärkeintä; niin hauskaa ja kaunista. Here we go!

Ensimmäinen pysähdyspaikka: Hailuoto.

Lähdettiin liikkeelle maanantai-aamuna kello yhdeksältä. Nappasin matkaseurani kyytiin Lahdesta, josta piti olla matkaa perille reilu 7 tuntia, mutta meillä meni yli yhdeksän. Matkalla pysähdyttiin muutaman kerran ja perillä odotimme Oulusta lossia puolitoista tuntia. Pitkän matkan jälkeen se harmitti hieman, mutta onneksi satamassa oli pieni kahvila josta sai kahvia ja pullaa. Olimme soittaneet etukäteen Ravintola Ailastolle ja varanneet yöksi telttapaikan. Saavuimme myöhään, mutta paikalla meitä odotti mitä ihastuttavin vanha herrasmies, joka antoi meille avaimet ulkona sijaitsevaan rakennukseen joka sisälsi keittiön, wc: ja suihkun. Satoi kaatamalla ja maa oli läpimärkä; oli ihanaa päästä sisälle kokkaamaan. Lopulta päädyttiin myös jäämään tähän keittiötilaan yöksi, mikä ei varmasti ole suositeltavaa, mutta olimme ainoat ihmiset paikalla ja kenkämme olivat läpimärät jo rakennukseen kävelemisestä. Hyvin nukutun yön jälkeen siivosimme jälkemme ja lähdettiin heti aamusta katsomaan mitä kaikkea Hailuodolla oli tarjottavanaan – ja sitähän riitti!

Kun käyt Hailuodolla katsasta ainakin nämä:

Hailuodon majakka ja kalastajatorpat – Marjaniemeen löydät ajamalla saaren päätietä suoraan loppuun saakka. Perillä odottaa upean merimaiseman lisäksi vanha majakka ja punaiset kalastajatorpat. Paikka on kokonaisuudessaan kuin suoraan unesta.
Lintutornit – Pysäkiksemme valikoitui Kirkkosalmen Lintutorni, joka sijaitsi järven lähettyvillä. Maisema oli todella kaunis ja läheltä lähti myös luontopolku, jonka varrella paikallinen kasvillisuus tuli tutuksi.
Hailuoto Organum – Hurmaava tilataideteos, jonka on suunnitellut akustiikkataiteilija Lukas Kuehne. Paras ystäväni omaa upean äänen ja viihdyimme teoksen sisässä pitkään. Tilassa sai puhua ja laulaa ja sen eri osat teosta kaikuivat eri tavoilla. Aivan ihana ja harvinainen kokemus!
Paikallinen kulttuuri – Kaikki vastaan tulevat autot vilkuttivat tiellä ja ihmiset olivat valtavan mukavia, tämä olisi siis varmasti hyvä paikka vierailla myös tapahtumien aikaan tai käydä vaikkapa lounaalla.
+Emutarha – Tämän huomasin vasta äsken tarkistaessani netistä paikkojen nimiä tähän postaukseen. Jäi siis meiltä välistä, mutta olisi takuulla hauska paikka katsastaa!

+Pienet varoituksen sanaset: Kaikki Hailuodon karttaan merkityt paikat eivät ole ympäri vuoden avoinna. Jouduin pakiittamaan kaksi kilometriä autolla lähes upottavaa hiekkatietä, sillä matkalla lintutornille edessä olikin odottamaton tiesulku, eikä kääntömahdollisuutta. Lisäksi luodolla oli paljon punkkeja. Sain ensimmäistä kertaa yhden selkääni ja jouduin käydä poistattamassa sen seuraavan kohteen infopisteellä, turistin tarkkaillessa tapahtumaa innolla. Nyt naurattaa, mutta silloin ei niinkään!

Toinen pysähdyspaikka: Kalajoki

Seuraavana vuorossa oli Kalajoki. Otimme ensin lautan maihin ja jatkoimme sitten muutaman tunnin etelään päin. Jälleen jouduimme odottelemaan lossia kioskilla alkuun, mutta tällä kertaa palvelemassa oli niin ihastuttava mies ja hänen Doris-koiransa, että viihdyimme paremmin kuin hyvin. Perillä kohteessa meitä odotti tilava leirintäalue hyvillä huoltorakennuksilla ja valmiilla tulipesillä. Myös sijainniltaan leirintäalue oli parhaalla paikalla kaikista joissa vierailimme: suoraan rannalla. Siinä tuli ihailtua auringonlaskua iltapalaa laittaessa ja käveltyä rantaa suihkun jälkeen. Maisema oli kaunis, mutta paljoa muuta Kalajoella ei meille ollut tarjottavanaan. Sää oli aurinkoinen, mutta viileä ja ympäröivät aktiviteetit hintavia, vaikka vapaapudotusta tosissani mietinkin. Tämä oli meidän molempien mielestä reissun ainut kohde, jonka olisi voinut jättää myös näkemättä – vaikka se kaunis olikin. Kalajokea hehkutetaan paljon, mutta luulen sen johtuvan suurimmaksi osaksi sen Juhannuksen riennoista. Olen myös kuullut, että täälä näkisi Suomen kauneimmat auringonlaskut ja -nousut, ja onhan tällainen paikka Suomessa myös todella harvinainen! Seuraavassa postauksessa näette kuitenkin meidän lempipysähdykset, joten pysykää kuulolla!

LUE LISÄÄ:

KOTIMAAN MATKAILU: LÄNSI-SUOMEN ROADTRIP AUTOLLA (2/2)

ENSIKERTALAINEN: MITÄ PAKATA MUKAAN VIIKON MITTAISELLE ROADTRIPILLE

​​ ​​ ​​​​

1 ajatus aiheesta “KOTIMAAN MATKAILU: LÄNSI-SUOMEN ROADTRIP AUTOLLA (1/2)”

1. Hey very cool website!! Man .. Beautiful .. Superb .. I’ll bookmark your site and take
    the feeds also? I am satisfied to search out numerous useful info right here within the put up, we need develop more strategies in this regard, thanks
    for sharing. . . . . . adreamoftrains web host

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Tilaa ilmoitukset uusista Shades of Scandi blogijulkaisuista suoraan sähköpostiisi.